Venstre var på moske-besøg

Furesø Venstre besøgte i tirsdags den nuværende tyrkiske moske på Rugmarken i Farum.

Mødet var aktualiseret af, at foreningen bag moskeen ønsker, at flytte fra de utidsvarende industribygninger og bygge et tidsvarende kulturcenter med tilhørende moske på grunden lige ved siden af Spejdernes genbrugsmarked.

Venstre's medlemmer blev budt velkommen af formanden Sabri Altintas, næstformanden Hasan Yilmaz og imamen Ali Hancer. Under rundvisningen i selve moskelokalet blev der stillet flere spørgsmål om de kirkelige handlinger, blandt andet blev det fremhævet, at fredagsprædiken også blev fremført på dansk.

Under den mere almindelige debat fremkom der en række nye oplysninger om projektet. Ialt bliver det på 1700 m2 byggeri, heraf 500 m2 som egentlig moske og 1200 m2 som aktivitetslokaler, kulturcenter, service i form af cafe, slagter og frisør. Aktiviteterne vil være åbne for alle, også etniske danskere.

På mødet handlede debatten om, hvorvidt det er et integrationsprojekt at have f.eks. ungdomsaktiviteterne samlet i moskeen. Det mente både Sabri Altintas og Hasan Yilmaz blev opnået i de nye omgivelser.

- Nu kan vi tilbyde børn og unge et mere spændende sted at komme, end at de f.eks. hænger rundt i parkeringskældrene under Farum Midtpunkt. Dermed kan vi bedre kan komme i dialog med de helt unge, give dem lektiehjælp og holde dem fra det dårlige selskab, sagde de to.

Fra Venstre blev der stillet en byge af spørgsmål, blandt andet om kvindernes stilling. Her blev det oplyst, at der var ligestilling i kirken f.eks. ved valg til bestyrelse og aktiviteter. Der er kun kønsopdeling ved bønnen, hvor kvinderne har et særligt afsnit. Det er et religiøst dogme, som ikke ændres af byggeriet.

Det blev på mødet oplyst, at der ikke kommer minareter som kalder til bøn. Til gengæld kommer der et hav af p-pladser, da grunden er på ialt 4000 m2. Hele projektet bliver privatfinansieret, først og fremmest af menigheden. Den tyrkiske stat giver en økonomisk garanti. Men det største bidrag kommer i form af frivillig håndværksmæssig arbejdskraft under selve byggeriet.

Furesø kommune skal ikke give så meget som en krone i tilskud. Det budskab faldt i god jord hos Venstre.